පැරණි ග්‍රන්ථ වලට අනුව සක්වල කියන වචනය බොහෝ තැන්වල භාවිතා කර ඇති අතර සක්වලවල් සහ පිටසක්වල් විශාල ප්‍රමාණයක් පිලිබඳව පැරණි පොත පතේ සඳහන් වී ඇත. ඒ අනුව එදා ලෝකය බෙදීම් කළ ආකාරයට අනුව අපි මේ ජීවත් වෙන පෘථිවිය ප්‍රධාන වශයෙන් සක්වලවල් හතකට බෙදී තිබී ඇත. ඒවා අධ්‍යනය කරගෙන යනකොට අපට පැහැදිලිවන්නේ ඒ සක්වලවල වල් වශයෙන් සැලකෙන්නේ විවිධ භූ තැටි බවයි. ඒ අනුව ශ්‍රී ලංකාව පිහිටා ඇත්තේ මගුල් සක්වල තුලයි.

මේ මගුල් සක්වල උතුරුකුරු දීපා, පුර්වවිදේහය, අපරගෝයානය සහ ජන්බුද්දීපය යනුවෙන් තවත් මහද්වීප හතරකට බෙදෙන අතර ඓතිහාසික පොත් වල කරුණු අධ්‍යනයනය කරන විට, මේ මහද්වීප හතර බෙදෙන්නේ ඉන්දියන් භූ තැටියේ මධ්‍ය ලක්ෂයේ සිට බව පැහැදිලි වේ.

අපේ ගෝතම බෝධිසත්වයෝ ඉපදීමට සුදුසු මහාද්වීපය ලෙස තෝරා ගන්නේ ජන්බුද්දීපය නැමැති මගුල් සක්වලේ දකුණින් ඇති මහද්වීපයයි. සියලු බුදුවරුන් ඉපදෙන්නේ මේ ජන්බුද්දීපයේ බව ඓතිහාසික පොත්පත්වල පැහැදිලිව සඳහන් කර ඇත.

මගුල් සක්වල දකුණින් ඇති ජන්බුද්දීපය නම් මහද්වීපය තවත් දීප හතරකට බෙදී තිබී ඇත. මෙම තොරතුරු රාජාවලිය, පුජාවලිය වැනි සංස්කරණය නොකරන ලද මුල් පුස්කොල පොත් කියවන ඕනෑම කෙනෙකුට හොදින් පැහැදිලි වේ.

අද ශ්‍රී ලංකාව නමින් හැදින්වෙන දිවයින එක රාජ්‍යක් වන්නේ 1815 දිය, ඊට පෙර මේ දිවයින එක රාජ්‍යක් ලෙසින් පැවත නැත. අද ශ්‍රී ලංකාව ලෙස හැදින්වෙන දිවයින බුදුන්ගේ කාලයේ ප්‍රධාන වශයෙන් එකිනෙකට වෙනස් රාජ්‍යන් හතරකට කට බෙදී තිබී ඇත. මේවා ප්‍රධාන දීප හතරක් ලෙසින් වෙනම රාජ්‍යන් හතරක්ව පැවත පාලනය වී ඇත. එදා සිව් හෙළය ලෙසින් හැදින්වී ඇත්තේ මේ ප්‍රධාන දීප හතරයි.

මේ සිව්හෙලය යන නම නිර්මාණය වී ඇත්තේ මේ දිවයිනේ ඇති බෞමික ස්වභාවය නිසාය. එනම් එදා හිමවත ලෙසින් හැදින්වුන ඉහල කඳුකරයේ මහ එලි තැන්න සානුවේ පිහිටි අනෝතත්ත විලෙන් පටන් ගෙන විටෙක පොලොව අභ්‍යන්තරයෙන්ද විටෙක පොලොව මතුපිටින්ද මුහුදට ගලායන අද මහවැලි, කැළණි, වලවේ කළු යන නම් වලින් හැදින්වෙන ගංඟා හතරින් සහ මුහුදෙන් මායිම් වී ස්වාභාවික ජලයෙන් වටවී නිර්මාණය වී ඇති දීප හතර නිසාය.

මෙම අපුරු ස්වභාවික නිර්මාණය, ඉහල කඳුකරයේ සිට පහල මුහුද දක්වා ඇත්තේ කඳු බෑවුම් හතරක් නොහොත් හෙල් හතරකි. ඒවා ජඹු දීපය, කුරු දීපය, ගිරි දීපය නමින් නම් වී තිබී ඇත. මේ දීප හතරේ එකතුවට සිව් හෙළය යන නම පටබැදුන අතර මේ හෙල් බැවුම් හතරේ ජීවත් වන වැසියෝ හෙළයෝ වශයෙන් හදුන්වා ඇත.

ඒ අනුව අද ශ්‍රී ලංකාව යනුවෙන් හදුන්වන දිවයිනට සිව් හෙළය යන නම ලැබුනේ ඉහල කදුකරයේ සිට මුහුද දක්වා ස්වාභාවිකව නිර්මාණය වුනු ස්වභාවික හෙල් හතර නිසා මිස එහි ජීවත් වූ ගෝත්‍ර හතරක් නිසා නොවේ. මේ හෙල් හතරේ ගෝත්‍ර හතරක නොව ප්‍රධාන වසයෙන් ගෝත්‍ර, දේව, යක්ඛ සහ නාග වශයෙන් ප්‍රධාන ගෝත්‍ර තුනකද, ඒවායේ බිදුණු තවත් අනු ගෝත්‍ර ගණනාවක් සහජීවනයෙන් මේ සිව් හෙළයේ ජීවත් වී ඇත. එසේ විවිධ ගෝත්‍ර ගනානාවකට අයත් වූ වැසියෝ පොදුවේ හෙළයෝ නමින් හැදින්වුනේ, භුමියේ බෞමික ස්වභාවය නිසා රටට පටබැදුණ නම එරට වැසියන්ට පටබැදුනු නිසාවෙනි. නොමැතිව වැසියන්ගේ ගෝත්‍ර නම් වලින් භූමියට නම පටබැඳුනේ නැත.

ජඹු දීපය වශයෙන් හැදින්වෙන භුමි කොටස ජඹුදීපය, දඹදීපය සහ දඹදිව යන නම් වලින් විවිධ තැන්වලදී හැඳින්වී ඇත. බුදුන් ඉපදීමට දේශය වශයෙන් තෝරා ගන්නේ මේ ජඹුදීපය නොහොත් දඹදිවයි. ඒ අනුව මේ ජඹුදීපය සහ ජන්බුද්දීපය වශයෙන් අර්ථකථනය වෙන්නේ එකම ප්‍රදේශයක් නොවේ. එහෙත් මේ වචන දෙකේ ඇති සමාන සබ්දය නිසා බොහෝ අය මේ වචන දෙක එකට පටලවා ගෙන ඒ එක ප්‍රදේශයක් ලෙසට අර්ථකතන කර ගෙන ඇත. මෙසේ සිතා කටයුතු කිරීමට යාම නිසා බොහෝ දෙනා ශ්‍රී ලංකාවේ එදා තිබුණු අභ්‍යන්තර දේශ සිමා වැරදියට තේරුම් ගෙන තිබේ.

ඒ අනුව ජන්බුද්දීපය යනු මහද්වීපයක් බවත් ජඹුදීපය නොහොත් දඹදිව යනු දේශයක් පමනක් බවත් තේරුම් ගෙන මේ වචන දෙකෙන් හැදින්වෙන්නේ එක ප්‍රදේශයක් නොව මහාද්වීපයක් සහ ඒ තුල ඇති තවත් දේශයක් බව අවබෝධ කොටගත හොත්, ඒ මගින් බෞද්ධ ඉතිහාසයේ බොහෝ අපැහැදිලි තැන් පිළිබඳ නිවැරදි අවබෝධයක් ලබා ගත හැක.

ජඹුදීපයට අයත් වන්නේ කැළණි ගඟේ උතුරුට සහ මහවැලි ගඟෙන් බටහිරට ඇති ගම්පහ, කුරුණෑගල, කෑගල්ල, අනුරාධපුර, පුත්තලම, යාපනය, කිලිනොච්චි, මුලිතිව්, වව්නියා, මාතලේ යන දිස්ත්‍රික්ක සහ මහනුවර සහ පොලොනරුව දිස්ත්‍රික්ක වල කොටසක් ඇතුළුව වන ප්‍රදේශයි.

පූජාවලිය රාජාවලිය වැනි පොත්වල සඳහන් දඹදිව පැරණි නගර තිස් පහක් සහ එම නගර වල පිහිටීම බෝමැඩ සිට පිහිටි අකාරය දිසා පහකට බෙදා ඉතා පැහැදිලිව දක්වා ඇත. මේ සිතියමේ පෙන්වන්නේ එම පොත් වලට දිසා පහකට බෙදා ඒ නගර තිස්පහේ පිහිටීම දක්වා ඇති ආකාරයයි.

එදා ලංකා දීපය යනුවෙන් හදුන්වා ඇත්තේ අද ශ්‍රී ලංකාව යනුවෙන් හදුන්වන මුළු දිවයිනම නොව, මේ සිතියමේ දැක්වෙන පරිදි මහවැලි ගඟෙන් සහ වලවේ ගඟෙන් නැගෙනහිරට පිහිටා ඇති නැගෙනහිර පළාත, ඌව වෙල්ලස්ස, සහ රුහුණු ප්‍රදේශයයි.

එහෙත් ඉහත ජඹුදීපයේ නම සිව් බුදු වරුන්ගේ කාලයේම වෙනස් නොවී ජඹුදීපය ලෙසින්ම පැවත ඇත.

ජඹුදීපයේ ඇති වූ ශාක්‍ය කෝලිය යුද්ධය නිසා මහත් පරිහානියට පත්වුණු ශාක්‍ය දස බෑයෝ මුහුදෙන් ලංකා දීපයේ රුහුණු ප්‍රදේශයටත්, අමිතෝදන රජ්ජුරුවන්ගේ පුත් පණ්ඩුශාක්‍ය ඇතුළු පිරිස මහවැලි ගඟින් එගොඩ වී දිඹුලාගල ප්‍රදේශයටත් සංක්‍රමණය වී එම ප්‍රදේශ වල අලුත් ගම් බිහි කරමින් අලුත් ජිවිත ආරම්භ කර ඇත. පසුව ඒවා අලුත් රාජධානි බවට පත් වින. මේ සම්බන්දයෙන් මහාවංශයේ නව වන පරිච්චදයේ පැහැදිලිව දක්වා ඇත.

ඒ අනුව ජඹු දීපයේ උරුවෙල පෙදෙසින් ගිය ශාක්‍යයෝ උරුවෙල නමින් ගමක්ද, විජිත නම් වූ ශාක්‍යයා විජිත නමින්ද ගමක්ද, අනුරාධපුරයෙන් ගිය අනුරාධ ශාක්‍යයා අනුරාධ නමින් ගමක් ද, දීඝායු, රෝහණ යනාදී වශයෙන්ද රුහුණේ අලුත් ජනාවාස බිහි කර ඇත.

අද අපේ රටේ උතුරු මැද ප්‍රදේශයේ සහ රුහුණේත් එක සමාන නම් ඇති ගම් හෝ නගර දකින්නට ඇත්තේ මේ උතුරු මැද ප්‍රදේශයෙන් ගිය ශාක්‍යයෝ මුල් ගමේ නමින් රුහුණේ අලුත් ජනපද ඇති කිරීමේ හේතුව නිසාවෙනි.

එසේ ජඹුදීපයේ (උතුරු මැද පළාතේ ) සිට පැමිණි අනුරාධ ශාක්‍යා රුහුණේ බිහි කරන අනුරාධ ග්‍රාමය පසු කලෙක ඔහුගේ මුනුපුරකු වූ පණ්ඩුකාභය කුමරු පුරයක් බවට පත් කරන ලදී. ඒ අනුව අනුරාධ ග්‍රාමය, අනුරාධපුරය බවට පත් විය. එහෙත් ඒ ඓතිහාසික පොත්වල ඇති ලංකාදීපයේ අනුරාධපුරය අද අප කව්රුත් දන්නා උතුරුමැද පළාතේ අනුරාධපුරය නොවේ.

මේ උතුරුමැද පළාතේ අද ඇති අනුරාධපුරයට ඒ නම ස්ථාපිත වන්නේ, 19 වන සියවසේ පසුව බ්‍රිතාන්‍ය යටත් විජිත පාලකයින් විසින් නිර්මාණය කරන නව සිතියම නිසාය.

ඒ අනුව දුටුගැමුණු රජ්ජ්ජුරුවන්ගේ අනුරාධපුර රාජධානිය තිබී ඇත්තේ පෙර කී දෙවෙනියට පණ්ඩුකාභය රජු විසින් රුහුණේ බිහි කරන ලද අනුරාධපුරයේ මිස, මේ වර්තමාන උතුරු මැද පළාතේ අපි අද සිතා සිටින අනුරාධපුරයේ නොවේ. දුටු ගැමුණු රජතුමා එළාර රජ්ජුරුවන් සමග යුද්ධ කරන්නේ ඒ රුහුණේ විජිත පුරයේය. යුදගනාව නමින් හැදින්වෙන්නේ එම එළාර දුටු ගැමුණු යුද්ධය ඇතිවූ ස්ථානය බව අපගේ නිගමනයි.

දුටුගැමුණු රජ්ජුරුවන් හදපු රුවන්වැලිසෑය ඇත්තේත් රුහුණු ප්‍රදේශයේය. එය බොහෝ විට ලාහුගල වන මද ඇති නීලගිරි සෑය විය යුතුය. බුදුහාමුදුරුවෝ තුන්වරක් ලංකාදීපයට වැඩි අවස්ථාවේ වැඩිය කැලණිය සහ නාග දීපය සත්‍ය වශයෙන් පිහිටා තිබෙන්නේ මේ පෙනෙන නැගෙනහිර වෙරළේ පොතුවිල් ප්‍රදේශයේයි. එදා සිරි පාද ලාංඡනය තැබූ සුමන කූඨය තිබෙන්නේත් මේ රුහුණු රටේය. සමන්ත කූඨ වර්ණනාවේද මේ පිළබඳව පැහැදිලිව සඳහන් වේ.

තවද දක්ෂිණ බෝධි ශාඛාව රෝපණය කළ මහමෙව්නාව පිහිටි,  දුටුගැමුණු රජ්ජුරුවෝ  රජ කළ අනුරාධපුර රාජධානියත් වගේම බුදු හාමුදුරුවන්ගේ කාලයේ සිට නාගලෝකය ලෙසින් හැඳින්වුනු ලෝකයේ සුප්‍රසිද්ධ ජාත්‍යන්තර වෙළෙඳ මධ්‍යස්ථානය, එදා පිහිටා  තබුනේ රුහුනේ හැඩ ඔය සහ මැණික් ගඟ අතර මුහුදු බඩ ප්‍රදේශයේය. දක්ෂිණ බෝධි ශාඛාව රුහුණේ අනුරාධපුරයට වඩමන විට, අතරමග නවත්වා තබාගෙන නැවියෝ පුද  පුජා පවත්වා ඇත්තේ, එදා ඒ නාග ලෝකය නමින් හැදින් වුන මේ නාවික වෙළඳ කලාපයේය.

පරාක්‍රමබාහු රජතුමා ඇති කරන ලද පොලොන්නරුව නම් වූ නව රාජධානිය ඇත්තේ ඒ  ලංකාදීපයේම අම්පාර ප්‍රදේශයේ අද රජගල නමින් හැදින්වෙන ස්ථානයේය. මේ අපි අද හිතන උතුරුමැද පළාතේ පොලොන්නරුව එදා හැදින්වුයේ කාලිංග නුවර ලෙසයි.

බැමිණිතියා සෑය නිසාවෙන් ජන ශුන්‍ය වී විනාශ වූ මෙම ලංකාදීපයේ ජනවාස, පසුව ක්‍රමයෙන් නැවත ස්ථාපනය වුණත්, නැවත 1818 නිදහස් සටනෙදී සිදු වූ ජන සංහාරය නිසා මේ ප්‍රදේශය සම්පූර්ණයෙන්ම ජනශුන්‍ය වී ගියේය.

ඊට පසුව බ්‍රිතානය යටත් විජිත නිලධාරීන් මේ ප්‍රදේශය වල් බිහි වෙන්නට හැර පසුව යාල සහ කුමන නමින් අභය භූමි ලෙස ප්‍රකාශයට පත් කළේ මේ රහස සදහටම ලොවෙන් සඟවා තබන්නටය. පසුව එම රුහුණේ අනුරාධපුරය සහ පොලොනරුව යනාදී ඓතිහාසික නගර සුදු නිලධාරීන්, උතුරු මැද පළාතේ ලකුණු කොට ශ්‍රී ලංකාවේ සිතියම වෙනස් කර ඇති අතර එය ලොව කර ඇති අති විශාලතම ඉතිහාස තොරතුරු විකෘතියකි.

විධිමත්ව අධ්‍යනයක් කරන ඕනෑම කෙනෙකුට මේ තොරතුරු ඉතා පහසුවෙන් සොයා ගත හැක. ඒ එදා සිටි අපේ අපේ මුතුන් මිත්තන් ඔවුන්ගේ සියලු වැදගත් ක්‍රියාකාරකම් ගල් වල නොමැකෙන අකුරින් කොටා වැඩි දුරටත් ඒවා පුස්කොල පොත්වල ලියා තැබූ නිසාවෙනි.

විජයාගමනය සිදුව ඇත්තේ මේ සිතියමේ දැක්වෙන ආකාරයට පොලොන්නරුවට ඉහළ කාලිංග ජනපදයක සිට රුහුණු රටට වන අතර, එය මේ සිව්හෙළය තුල සිදුවූ අභ්‍යන්තර ගමනක් මිස ඉන්දියාවේ සිට අද ශ්‍රී ලංකාව නමින් හැදින්වෙන දිවයිනට පැමිණි ගමනක් නොවේ.

මහින්දාගමනය සිදුවන්නේ මේ සිතියමේ දැක්වෙන පරිදි උතුරුමැද පළාතේ සිට, රුහුණේ සිතුල් පව්වටය. එනම් ජඹුදීපයේ නොහොත් දඹදිව සිට ලක්දිවටය. “ජඹුදීපා ඉදා ගතා” යනුවෙන් මිහිදු මාහිමියන් පවසන්නේ ඒ නිසාය. අපේ පුස්කොල පොත්වල ජඹුදීපා වශයෙන් ඉතා පැහැදිලිව ඇති වචනය පසුව ජම්බුද්දීපා වශයෙන් විකෘති වී ඇත්තේ ඉංග්‍රීසි භාෂාවේ සඤ්ඤක “ඹ” අකුර නොමැති නිසා ඒ වෙනුවට සුද්ද්දෝ M අකුරක් (Jambu) ලෙස භාවිතා කිරීම නිසාය. පසුව සුද්දන්ගේ පොත් සිංහලට පරිවර්තනය කරමින් ලංකාවේ ඉතිහාසය සිංහලෙන් ලියන විට මේ විකෘතිය ඇති වී ඇති බව පෙනේ.

දක්ෂිණ බෝධි ශාඛාව වැඩමවන්නේ මේ සිතියමේ දැක්වෙන පරිදි, බෝ මළුවේ සිට නේරංජනා නදිය දිගේ පුන්‍යවද්ධන වාපියටත්, එතැන් සිට සසලවතී ගංගාව හරහා ගොස් මහවැලි ගඟ දිගේ එදා තාමලිත්ති නමින් හැදින්වුන ත්‍රිකුණාමලය වරායට ගොස්, එතැන් සිට මුහුදු මාර්ගයේ පහලට ගොස් නැවත කුඹුන්කන් ඔය දිගේ රට මැදට ගොස් ඒ අසබඩ ඇති දඹකොළ පටුන වෙතය. මෙය එදා දඹදිව සිට ලක්දිවට තිබුන වාරි ප්‍රවාහන මාර්ගයයි. බ්‍රිතාන්‍ය හමුදාව, 1818 ඌව වෙල්ලස්ස නිදහස් සටනේදී මෙම දඹකොළ තොට නිර්මාණය කොට තිබූ කුඹුකන් ඔයේ වේල්ල බිඳ සම්පුර්ණයෙන් විනාශ කොට ඇත. ඒ ඌවේ රට මැද සිට නාග ලෝකයේ වෙළද නාවික කලාපයට භාණ්ඩ ප්‍රවාහනය කළ වාරි වෙළද ප්‍රවහාන මාර්ගය බිඳ, ඌව වෙල්ලසේ එදා තිබූ සමෘද්ධිමත් ආර්ථිකය බිඳින්නට බව පෙනේ.

එදා නාග ලෝකය යනුවෙන් හදුන්වා ඇත්තේ මේ සිතියමේ දැක්වෙන පරිදි වන ගිනිකොන වෙරළේ ඇති, හැඩ ඔය සහ මැණික් ගඟ අතර මුහුදුබඩ ප්‍රදේශයයි. බුදුන් වැඩි කල්යාණි සහ නාගදීපය යන ස්ථාන දෙකම පිහිටා ඇත්තේ මේ නාග ලෝකය නමින් හැදින්වූන ජාත්‍යන්තර නාවික වෙළඳ කලාපයේයි. තවද අප බුදුහාමුදුරුවෝ සිරි පතුල තැබූ සමන්ත කූඨය පිහිටා ඇත්තේත් මේ නාවික වෙළඳ කලාපය ආසන්නයේ ඊට වයඹ දෙසින්ය.

එදා සංගමිත්තා තෙරණිය දක්ෂිණ බෝධි ශාඛාව වැඩමවන විට, ඒ නැව අතරමඟ නවතා ගෙන පුද පුජා පවත්වා ඇත්තේ මේ නාග ලෝකය නම් වූ නාවික වෙළඳ කලාපයේය. නාග වශයෙන් එදා හදුන්වා ඇත්තේ නාවික කර්මාන්තයේ නියැලෙන ජන කොටසක් මිස සර්පයන් නොවේ. ඔවුන්ගේ රට මැද ගංඟාවල සහ මුහුදේ දූපත් ආශ්‍රයෙන් පිහිටුවා තිබී ඇති නාවික මධ්‍යස්ථාන නාග දීප වශයෙන් හදුන්වා ඇත. මෙවැනි නාග දීප (Naval Base) විශාල ප්‍රමාණයක් රට මැද ගංඟා අශ්‍රිතව සහ ගොඩබිමට ආසන්න මුහුදේ ඇති දූපත් ආශ්‍රයෙන් පිහිටුවා තිබී ඇත.